Magyarország egyik legnagyobb online hirdetőoldala a Jófogás, melyen többezer ember kínál termékeket eladásra és ennek többszöröse keres valamilyen használt vagy új árut. |
A csalók közös ismérve, hogy a megtévesztéseik tárháza kifogyhatatlan, ötleteik minden elképzelést felülmúlnak és olyan helyeken is megjelennek, melyeken nem is számítunk rájuk. Az említett online piactereken már rég óta jelen vannak a csalók. Mind az eladók (előre utalást követően nem küld árut, vagy nem a megrendelt tárgyat küldi), mind a vevők (nem fizeti ki a megrendelt terméket) között előfordulnak. |
2020. decemberében egy újabb elkövetési forma jelent meg a Jófogáson, melynek károsultjai most jellemzően az eladók. A bűncselekmény elkövetői – az eddig ismert megtévesztő magatartástól eltérően – kifinomultabb módszert választanak. Nem az eladásra kínált terméket, hanem az eladók bankkártya adatait kívánják megszerezni. |
Hogyan csinálják?
- A csalók Viberen (okostelefonra készített ingyenes IP alapú hang- és képátviteli alkalmazás) vagy SMS-ben keresik meg az eladót a hirdetett termékkel kapcsolatban.
- A magát vevőnek kiadó személy azt állítja, hogy megkívánja vásárolni a terméket és azt házhozszállítással (jófogás háztól-házig vagy más fuvarcéggel) kéri.
- Kis idő elteltével küld egy újabb üzenetet, melyben azt állítja, hogy megrendelte a szállítást, de azt az üzenetben található linkre kattintva kell megerősíteni.
- A linkre kattintva egy olyan oldal jelenik meg, mely arculati elemeiben nagyon hasonlít a jófogás oldalára.
- Ez az oldal azt állítja, hogy a futárszolgálattal történő szállításhoz az eladónak meg kell adnia a saját bankkártya adatait (bankkártya szám, név, lejárati idő és az aláírás mező melletti CVC kód).
- Amennyiben a kért adatok beírásra kerülnek, úgy az eldó bankszámlájáról (mint egy internetes vásárlás esetén) azonnal levonásra kerül egy nagyobb összeg (pl.: 800 Euro) egy külföldi kedvezményezett javára.
- Fontos megjegyezni, hogy külföldi weblapon történő bankkártyás vásárlás esetén (pl.: aliexpress) előfordul, hogy nem működik a kétfaktoros azonosítás (az a lehetőség, melyben az átutalást a bank által SMS-ben küldött kóddal kell jóváhagyni ). Így azok a személyek, akik ismerik a bankkártya adatait minden további akadály nélkül tudnak azzal külföldi weboldalakon vásárolni, vagy átutalást kezdeményezni az erre kialakított online felületeken.
Hogyan kerülheti el, hogy csalók áldozatává váljon?
- Minden esetben nézzen utána annak, hogy hogyan működik az adott online piactéren a vásárlás, eladás és a futárcéges szállítás. Ehhez olvassa el a hirdetési oldal tájékoztatóit, gyakran ismételt kérdéseit (GYIK). Kövesse annak változásait.
- Csak biztonságos (https:// előtagú), ismert oldalon adja meg a bankkártya adatait és ha teheti ott se mentse el azt.
- Az ismert, biztonságos oldalra se navigáljon emailben küldött linkről. A weblap Ön által ismert címét saját kezűleg gépelje be a böngésző címsorába.
- Minden esetbe vizsgálja meg a böngésző címsorát, hogy abban az Ön által meglátogatni kívánt cég URL címe szerepel-e. Gyakran előfordul, hogy az adathalász oldalak létező weblapok címét (pl.: microsoft.com helyett micr0soft.ws) és arculati elemeit másolják.
- Érdemes tudni, hogy az online piactereken háztól-házig szolgáltatással megvásárolt termék esetén a felhasználó email címére érkezik értesítés a teendőkkel kapcsolatban és nem viberen vagy sms-ben.
- Amennyiben megadta a bankkártyája adatait és adathalászok áldozatává vált azonnal értesítse a számlavezető bankját, tiltassa le a kártyát. Az esetek többségében a bank visszatéríti a kárt.
- Csalás esetén tegyen feljelentést a rendőrségen. A csalók szinte minden esetben üzletszerűen, rendszeres haszonszerzésre törekedve követik el cselekményüket. Ez azt jelenti, hogy többször károsítottak már meg másokat, ebből élnek.
|
|
Telefonos adathalászok
|
Az elmúlt években egyre gyakoribbá vált, hogy szolgáltatási (mobilszolgáltató, bank, biztosító) szerződés módosítása, megkötése telefonon keresztül is történhet. Ehhez nem kell más, mint az ügyintézőnek megadni különböző – azonosításhoz szükséges – személyes adatainkat. Az adategyeztetési célú szolgáltatói hívások is szintén gyakoriak. |
Az elmúlt hónapokban a csalók új módszerrel álltak elő. Bankok nevében – a bank telefonszámához nagyon hasonló hívószámról – telefonálnak és magukat ügyintézőnek, bankbiztonsági személyzetnek kiadva – némi bevezető beszélgetést követően – azt állítják, hogy a hívott fél bankkártyájáról gyanús vásárlásokat kezdeményeztek, ezért adategyeztetésre kérik fel a hívott felet. A kért adatok között szerepelnek az “ügyfél” bankártyájának adatai (bankkártya szám, név, lejárati idő és az aláírás mező melletti CVC kód) is. |
|
|
Hogyan kerülheti el, hogy csalók áldozatává váljon?
|
- Mindig legyen gyanús, ha egy bank telefonon vagy emailben a bankkártya adatok megadását kéri, illetve valamilyen applikáció telepítésére kéri fel az ügyfelet.
- “Pénzintézettől” érkező emailben szereplő, alkalmazás telepítését kérő linkre soha ne kattinson rá. Mindig ellenőrizze az email feladóját.
- Az internetes böngészők többsége figyelmezteti a feladót az adathalász oldalakra. Vegye komolyan ezeket a riasztásokat.
- Ha telefonhívás alkalmával a hívó fél bankkártya adatokat, vagy program telepítését kéri bontsa a vonalat és hívja fel a számlavezető bankját az Ön által ismert telefonszámon. Ellenőrizze, hogy valóban a pénzintézettől érkezett-e a hívás.
- A pénzintézetek telefonon vagy e-mailben nem kérnek bankkártya adatokat vagy programtelepítést.
- A pénzügyek intézéséhez használt eszközök – laptop, mobiltelefon – legyenek megfelelő védelmmel ellátva (tűzfal, vírusirtó, biztonságos bankolásra létrehozott virtuális böngésző).
- Amennyiben megadta a bankkártyája adatait és adathalászok áldozatává vált azonnal értesítse a számlavezető bankját, tiltassa le a kártyát.
- Csalás esetén tegyen feljelentést a rendőrségen.
|
|
Ne feledje, keressen minket a Facebook-on is!
|
|
|
|
Cím: 3527 Miskolc, Zsolcai kapu 32.; 3501 Miskolc, Pf. 161.
E-mail: sajto.borsodmrfk@borsod.police.hu
Telefon: (06-46) 514-510, BM: (31) 26-24
E-mail: bunmeg@borsod.police.hu
Telefon: (06-46) 514-523, BM: (31) 27-18
|
|